Leestijd: 3 minuten
ActiZ publiceert infographic PREM Wijkverpleging
Met het Kwaliteitskader Wijkverpleging hebben de landelijke partijen (ActiZ, PFN, V&VN, Zorgthuisnl en ZN) zich gecommitteerd aan het ontwikkelen van een instrument voor het meten van cliëntervaringen. Dit instrument is na onderzoek van bureau Argo en een landelijke pilot de ‘PREM Wijkverpleging’ geworden. Een PREM (Patient Reported Experience Measure) is een vragenlijst die de ervaring en beleving van cliënten met zorg meet. In een infographic zet ActiZ de belangrijkste zaken rondom de PREM Wijkverpleging overzichtelijk op een rijtje.
Afronden uitvraag voor september 2019
Veel zorgaanbieders zijn reeds gestart met het meten van cliëntervaringen via de PREM Wijkverpleging. De uitvraag dient eind september 2019 afgerond te zijn. De PREM is van toepassing op organisaties die wijkverpleging leveren vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw). De resultaten van deze indicator zijn naast leer- en verbeterinformatie voor wijkteams ook beschikbaar op Zorgkaart Nederland als cliënt keuze-informatie en worden verstrekt aan zorgverzekeraars als informatie voor de inkoopgesprekken met aanbieders.
Bron: ActiZ